Tuesday, October 13, 2015

Ketibaan di balai berlepas KLIA2 - Icheon Aipport - Jeju Airport

Assalamualaikum semua.. Apa khabar?? 

Lama kan cik tuan tanah ni tak update cerita terbaru dia.. Hehe.. Tak tahu nak cerita apa sebab setiap hari bekerja dari pagi hingga lewat petang.. pastu malam dah penat dengan life sendiri.. dah rupa macam orang ada anak sibuknnya bukan main lagi… Ok la.. tak nak celoteh panjang sebab tajuk pun dah jelas, kang tak pasal-pasal ada pula readers bosan.. Hehe

Bermulanya detik 14 September 2015, bermula la perjalanan aku ke bumi sonata, Korea!!! Yeah!! Itulah antara impian paling besar dan sukar ditunaikan.. aku sendiri pun macam tak percaya yang aku mampu untuk terbang dan melihat sendiri budaya, masyarakat, kehidupan negara luar terutamanya Korea.. Kenapa aku memilih Korea?? Sebab utama aku peminat kepada drama dan kpop fans (INSPIRIT-INFINITE). Sebab lain adalah lama tak melancong ke oversea dan membawa diri dengan hati yang lara.. cewah.. hahaha..
                                                                               Tiket fly ke TBS je..                                                                
     Kena transit ke KLIA2

Perjalanan bermula dari Kluang to TBS to KLIA 2.. Flight pukul 1 pagi 15hb tapi aku dah terpacak kat KLIA 2 pukul 6 ptg.. Nampak tak TERlebih Excited di situ??? Hahaha.. Bukannya apa, lebih baik awal daripada terlambat.. dan lagi 1, first time aku nak naik kapal terbang.. Jakun sikit.. dan first time aku ke TBS, pastu nak transit ke KLIA 2.. Mulanya memang la risau, tak bole nak bayangkan bagaimana suasana kat sana.. pastu aku keseorangan pula, kawan yang lain lambat.. dalam pukul 8 lebih baru mereka sampai.. Alhamdulillah, so far xde apa masalah pun cuma penat sikit sebab bawa beg besar 30kg tu.. nasib pergi bawa sikit brg je..

 
Xde member nak bergambar, so selfie je la yang mampu.


Ni time menunggu kapal terbang.. Bosan + tak tahan sejuk, tu yang merayap ke luar..

Bila flight awal pagi, mata mula la buat perangai..sudahnya menahan mengantuk tapi terpaksa besarkan mata.. confirm lepas settle dalam kapal tu, aku terus tido.. tak tahu la seat aku ni dapat sebelah tingkap or tak.. actually teringin duduk sebelah tingkap, sebab nak tengok sendiri awan dan melihat ke bawah.. gayat tak aku bile tgk keadaan macam tu?? Hehe.. tunggu je la nanti..
 
Muka mamai bangun tido.. 

Ni before terbang dan tidur, pastikan keselamatan didahulukan.. Akhirnya  bangun pagi tengok luar tingkap. Tadaaaa!!! Cantik bila di atas awan ni.. Sila tengok picture yang sempat snap di waktu pagi.. ni kiranya jam 6 lebih pagi.. dah nak sampai ke Incheon Airport.. Alhamdulillah selamat mendarat..
 

 
Masa tengok bawah tu, jantung dup dap.. dup dap.. 

Maaf gambar kat Incheon Airport tak sempat ambil sebab berkejaran nak ke imigresen dan ambil bagasi tu.. panas punggung 6 jam dalam flight pun tak hilang lagi.. lepas settle kat Incheon Aiport terus berlari ke Subway untuk ke Gimpo Airport.. first time tengok, aku kagum dengan airport ni.. kedua pandang still kagum juga dengan sistem train dieorang ni.. Senang cakap, lebih maju berbanding kat Malaysia.. walaupun ianya hanya pengakutan awam.. tak lama perjalanan ke Gimpo Aiport tu.. dari sina aku take flight ke Jeju Island..

    Di Incheon Aiport     

 
                                                                             Nak reload T-Money dulu   

Sebelum naik subway, kena la topup T-Money dulu.. korang mesti tak faham apa itu T-Money.. Actually T-Money ni macam ‘Touch and Go’ yang biasa korang guna tu.. kat sini nak naik subway or bas, memang guna benda ni.. dah takde main tiket lagi.. touch je kat mesin dia.. kebiasaanya mereka guna kad tapi aku ni guna kad special sikit.. edisi terhad T-Money Big Bang.. saje untuk buat kenangan dan kegunaan masa akan datang.. InsyaAllah akan ke Korea lagi.. *berangan je lebih..
T-Money special edition Big Bang 

 
Keadaan dalam subway.. masih kosong.. kang sat lagi penuh.. huhu..

Sampai je kat Gimpo Airport terus check in luggage dengan perut yang meronta-ronta kelaparan.. masa check in tu, aku perhatikan je staff Eastar Jet tu.. Cun2 semuanya.. putih gebu.. Hahaha.. Terlupa sekejap perut lapar.. Settle je hal luggage, terus pusing2 1 Gimpo Airport cari makanan yang bole dimakan.. memang la rasa lapar tahap dewa dah.. sebab nak jimat duit punya pasal dalam flight.. sementara menunggu flight ke Jeju, kiteorang pun makan.. So, no choice, makan kat Lotteria.. ni fast food ok.. berani ambil burger udang sahaja.. sedap.. Aku tak pernah makan benda ni kat Malaysia pun.. masih jakun lagi.. 
Melantak dulu.. Oder burger udang je.. 
Sebagai kenangan dah jejak kaki di sini

Muka kurang nur....

Macam ni la gayanya bila dah bosan menunggu.. huhu.. sempat la mengambil beberapa picture sebagai kenangan yang aku dah jejak kaki kat Gimpo Airport ni.. hehe.. aku naik Eastar Jet je.. Kapal terbang tambang murah.. bukan Korean Air.. tak mampu la nak naik kapal sebesar tu hanya untuk perjalanan sejam sahaja.. So far, perjalanan ok je.. tak rasa pun tapi yang bestnya guna perkhidmatan Easter Jet ni dapat jus oren Jeju Island.. Fresh betul dari Jeju.. sebelum ni hanya mampu tengok dalam tv je..Oppa hensem?? belum jumpa lagi setakat ni...
 
Ni la Orange Jeju.. Sedap sangat.. memang lain rasanya dgn orange biasa



 Sampai dah di Jeju International Airport dengan selamatnya

Dengan pak Dolharubang.. 

Jakun kejap naik kenderaan ni.. 

Alhamdulillah.. Kami dah selamat sampai.. Nevous jantung pun dah hilang bila dapat hirup udara segar Jeju ni.. Feeling ala-ala pergi bercuti selama-lamanya.. Excited tengok orang korea dan melihat kenderaan di sana... macam la kat negara sendiri takde kenderaan.. podaaah la minah sorang ni.. Huhu..

Sila ke next entry untuk suasana di Jeju dan destinasi ke mana percutian aku.. Annyeong!! Nak usha oppa Jeju sekejap.. 
© . | Blogger Template by Enny Law