Monday, June 28, 2010

Sakit Tekak

Assalamualaikum.... Hai, semua...

Hari nie bangun je pagi-pagi, tekak dah mula rasa sangat perit dan sakit... Saya rasa tekak saya dah mula membengkak.. Tapi, bila masa pulak saya menumbuk tekak saya? Baiklah... Ingatkan nak berpuasa hari ini, tapi disebabkan musibah yang melanda secara tiba-tiba, terpaksa la saya membatalkan niat yang lagi suci dan murni nie.. Walaupun time saya menaip entri ini, kesakitan tersebut dah berkurangan.. Bergh!!! ~~~~~ Saya tak suka!! Sangat menyakitkan tahu... Nak buat kerja pun susah.. Eh! Jap.. Jap.. Apa kaitan saya membuat kerja dengan kesakitan tekak nie?? Bukannya tekak yang buat kerja tapi tangan dan kaki saya... Hahahaha.. Stop gelak tawa!! Saya tahu korang semua dah biasa dengan penyakit yang tak seberapa nie, but, saya tak selesa! (Berapa banyak Tapi la)..

Muka saya takde la sama macam gurl tue.. tapi memang pegang tekak..
Dan picture sebelah, tersenyum masa taip entri nie....
 
Mari saya memberi sedikit informasi tentang penyakit sakit tekak nie.. Sakit tekak adalah indikasi yang kerap kepada preskripsi antibiotik dalam masyarakat, memberi kesan kepada kos penjagaan kesihatan yang penting dan boleh menjurus kepada peningkatan daya tahan antimicrobial dengan sebaran luas dan penggunaan antibiotik yang tidak sesuai.. Agen penyebabnya pula kerana kumpulan A Streptococci adalah bakteria yang paling biasa penyebab kepada jangkitan pada saluran tekak yang akut.. Tanda dan gejala, mesti korang dah tahu kan?  Lagi pula tekak saya nie, takde la mendatangkan pembawakan kepada demam.. Huhuhu... Don't worry about me,ok.. baby (to readers)...Hahahaha...

So, kompilasinye pun biasa je.. And rawatan yang diperlukan adalah Strepsils.. Lepas tue, rehat secara banyak... And ditambah dengan meminum air 100Plus... Tue adalah satu kewajipan untuk memberi tenaga yang cukup bagus pada hari nie... Ini pun untuk kebaikkan korang juga... Dapat membaca entri baru lagi bagi hujung bulan 6... Hahaha... (Sue gelak lagi walaupun tekaknye belum pulih sepenuhnya)
I Like 100PLUS!!!... Semua perisa!!!

Die la penyelamat saya ketika ini... L.O.V.E!!!
Saya tak suka makan Strepsils yang berwarna merah, unggu, oren, biru laut... Hanya warna kuning sahaja yang akan saya hisap and telan... Hehehe.. Tapi tekde la sampai tercekik... Biasa la, rasanya seperti mendapat madu yang begitu segar... Sesegar tekak saya yang semakin pulih... :)... Macam kartun iklan Strepsils yang bermesra di laut tue... Tak kan korang tak ingat??? Imbas kembali ok... Cerita tamat.... Nak rest!!!!

2 comments:

NURAINEE RUHAIZAD said...

informasi yang baik...keep it up akk..:)

sweet pink gurl said...

Hehehe... Thanks ninie.. =).. Dah pulih pun sakit tekaknye...

© . | Blogger Template by Enny Law