Saturday, July 3, 2010

Wajah baru dalam bulan baru

Assalamualaikum....

Selamat datang ke wajah baru blog saya.... Hehehe.. Bukan saya tak suka dengan template yang hari tue, tapi maybe yang nie lebih menampakkan blog saya matang... Tapi apa gunanya blog nampak matang kalau cik tuan tanah tak matang?? Amboi-amboi, suka suki je cakap saya tak matang ye blog... Saya bukan tak matang cuma tak berapa la. Banyak lagi yang perlu saya belajar dalam kehidupan nie.. Bukan macam kamu tue blog, duduk diam je... Tak tahu nak buat apa... Hahaha..

Move sue!!! Move!!! Hahaha... Bulan Jun dah tutup tirainya 2 hari yang lalu dengan 4 catatan entri je.. Muncul pula bulan Julai.. Ini entri pertama untuk bulan Julai.. Selamat datang bulan Julai ke dalam blog saya... Kenapa dengan kamu nie sue?? Saya ok je cuma dah lame tak merapu kat blog sendiri...

Pagi semalam mak saya pergi ke sekolah adik saya sebab sekolahnya ada Hari Terbuka atau dengan bahasa inggeris "Open Day".. Sesuka hati saya je nak membahasakan bunyi tersebut... Hahaha... Keputusan adik saya agak teruk juga la..Habis mak saya membebel kat die.. Hahaha.. Pdan muka ko! Itu la, tak nak dengar cakap akaknya.. Suruh belajar, tapi asyik fikir nak main je.. Emmm.. Biasa la tue, kanak-kanak rebina lagi.. Oh, ya! Teringat pulak saya pada zaman saya kanak-kanak rebina nie..

Hahaha... Saya rasa dulu masa sekolah rendah, saya memang BENCI sangat dengan namanya "Hari Terbuka".. Sebabnya, dulu saya agak lembab sikit la.. Boleh dikatakan bodoh la.. Huhuhu.. Dalam sejarah dapat nombor terakhir dalam kelas.. Dah la kelas saya yang agak tercorot juga.. Sue.. Sue.. Saya akui yang zaman  kanak-kanak rebina, saya lebih banyak main lagi.. Mana fikir apa itu cita-cita, macam mana nak dapatkan duit yang banyak, nak dapatkan hadiah daripada mak bapak bila dapat nombor 1, nak buat mak bapak rasa berbangga ada anak macam saya... Hahaha.. Giler la kalau masa tue, saya dah boleh fikir macam tue.. Masa muda kan, so, isinya perlu la diisi dengan aktiviti yang sama umur dengan saya.. Bermain guli dengan kawan-kawan lelaki, pergi mandi sungai dengan abang dan kawannya, pergi masuk kebun kelapa sawit, ikut bapak pergi tangkap burung wak-wak, panjat pokok rambutan, berangan dengan kasut tumit mak, main masak-masak sorang-sorang... Ya Allah, sue... Bila jadual aktiviti sudah begitu padat dengan permainan, mana la ada masa nak belajar bersungguh-sungguh.. 

Berbalik semula ke cerita hari terbuka.. Saya benci sebab saya selalu ponteng kelas dan tak pandai...Haha.. Hari terbuka kan, so, mak bapak akan datang untuk berjumpa dengan cikgu.. Bercerita tentang perkembangan anak di sekolah.. Tentang saya main lari-lari dalam kelas, main cop-cop tiang sampai lewat masuk kelas, tak siapkan kerja sekolah, mengelamun... Dulu masa darjah satu kot, saya pernah ugut mak saya, supaya hantar saya ke hutan.. Saya mengamok tak nak pergi sekolah.. Sanggup ikat diri kat tingkat kain baju... Dan akhirnya, saya memang dapat sambung belajar di hutan.. Mana lagi kalau bukan Hutan Sintok, Kedah.. hahaha.. Memang tak berbaloi-baloi untuk pergi sekolah masa tue.. Bila kat sekolah pulak, saya pun asyik bermain dengan kawan-kawan... Sampaikan cikgu selalu cubit dekat lengan saya hingga kemerah-merahan dan lebam sebab nakal ketika cikgu mengajar... 

Tapi bila dah melangkah ke alam persekolah di sekolah menegah, perubahan demi perubahan sudah berlaku.. Ada kalanya, ke arah negatif... Tapi ianya hanyalah sementara.. Itu pun sebab terpengaruh dengan orang sekeliling.. Bak kata orang berpengalaman, "Zaman remaja nie kena la berjaga-jaga, silap-silap hari bulan, badan yang binasa"... Dan saya dah tak Benci kan Hari Terbuka.. Sebabnya, saya dah maju kehadapan walaupun tak la sehebat berada di kelas pertama dan nombor ber"sa"... Hehe.. Dan saya pun sering mendapat pujian daripada beberapa orang cikgu pasal pelajaran saya yang semakin meningkat maju.. Masa tingkatan 4 & 5, adalah masa yang sangat saya sukai.. Banyak kenangan terindah dalam masa 2 tahun tue.. Tak kurang hebatnya dengan berbagai-bagai peristiwa yang tak begitu manis.. Masa tue la, saya dah boleh nampak diri untuk menjadi lebih berjaya dan membuat ibu bapa saya berbangga dengan saya.. 

So, sekarang saya masih lagi meneruskan pengajian di peringkat Ijazah Sarjana Muda Keusahawanan dengan Kepujian.. Dan saya bercita-cita untuk menyambung pelajaran sehingga ke PHD.. Namun, ianya akan mengambil masa yang agak lama kerana perancangan mengenai kehidupan saya pun sudah diatur.. Mungkin lepas ijazah, akan bekerja dalam masa setahun or dua tahun.. Kalau ada rezeki, nak teruskan ke Master pulak.. Sambil-sambil tue, mencari duit untuk menambahkan harta.. Kalau pasal "Berumahtangga @ berkahwin", saya merancang untuk berkahwin pada usia 28 tahun.. Emm... Jodoh di tangan Tuhan.. Saya hanya merancang.. Lagi pula, buat masa sekarang, calon pun takde lagi.. Umur pun dah nak masuk 22 tahun.. Dah ramai juga kawan-kawan saya yang dah berkahwin, saya bila lagi??? Tettttttttttt.... Huhuhu.. Tetiba pulak cerita ke bab-bab kahwin... Hahaha.. 

Baiklah, tue je la perancangan saya buat masa ini.. Yang penting tumpuan pada belajar yang perlu dipandang serius.. Saya pun dah ke arah menulis secara serius bukan santai.. Hehehe.. Alamak!! Terlebih sudah!!.... Apa-apa pun, setiap apa yang mendatang, saya akan tempuhinya dengan hati yang terbuka.. Dan sering mengingati diri untuk mengejar cita-cita sehingga ianya menjadi realiti dan bukannya fantasi.. 

Opppsss!! Penulisan yang agak serius tentang kehidupan peribadi saya.. :) Sekian... T.A.M.A.T....

No comments:

© . | Blogger Template by Enny Law