Monday, October 26, 2015

Seoul Day 1 - PART 3 - Namsan Tower @ N Seoul Tower

Assalammualaikum..


Next destination adalah Namsan Tower... Rugi la kalau datang jauh2 tak pergi sini.. Salah satu tempat wajib dilawati oleh pelancong kan.. Namsan Tower ni bole diibaratkan macam Menara Kuala Lumpur juga.. Bezanya tentu sekali pemandangannya.. Hehehe.. Menara Seoul N adalah sebuah pemancar radio yang terletak di Seoul, Korea Selatan. Menara ini dibangun pada tahun 1969, dan dibuka untuk umum pada tahun 1980, tinggi menara ini mencapai 236.7 m (777 kaki) dari dasar dan berada di ketinggian 479.7 m (1,574 kaki) di atas permukaan laut. Menara ini juga dinamakan sebagai Menara Namsan atau Menara Seoul. Namun setelah pemilik menara bekerjasama dengan CJ Corporation, menara ini dinamakan Menara Seoul N (nama rasmi Menara Seoul CJ). Tu la sejarahnya Menara Namsan ni..

Nak naik ke menara memang kena guna Cable Car dan akan berjalan kaki menaiki tangga untu sampai ke pintu utama menara.. Jom cuci mata dulu.. tengok apa yang sempat aku rakamkan.. Hehehe.. 

Sebelum naik Cable Car.. Nun jauh si sana..
Baru naik, dah nampak banyak bangunan..
Dah bole nampak bandar Seoul sikit..
Dah sampai pun... 
Tadaaaa!!! I'm here!!
Punya tinggi menara ni.. mendongak je aku nak snap piture

Di ruang legar menara ni terdapatnya banyak mangga dan kerusi patah yang menjadi trademark Namsan Tower ni.. Ruang legar atau kawasan lantai menara ni besar juga.. Dari satu sudut korang bole nampak sendiri bandar Seoul dari kejauhan.. tu belum naik ke atas lagi.. Layan gambar jom.. 
Trademark popular..  L.O.V.E.
Trademark ke 2 popular di sini.. Kerusi patah.. aku di mana???
Trademark paling popular dan no 1 di sini.. Kunci mangga cinta hati..
Saya di sini la.. kerusi sana ramai sangat nak duduk.. kang patah pula duduk ramai2..
Nak mangga cinta hati aku la.. *kekonon je lebih tu*


 Pemandangan dari lantai tempat kunci mangga.. 
Meh beli tiket dulu sebelum masuk..

Dah puas pusing2 kat luar kan, kami pun nak ambil angin aircond di dalam menara.. Dalam menara ni ada juga 3D Alive Mesuem.. sebab tu aku tak pergi yang di Jeju Island... Kedai cenderhati tu pun ada juga dan yang paling popular adalah Restoran di atas menara tu... Kalau sesiapa pernah tengok Running Man or The Return of Superman mesti tahu kan.. Sayang 1000 kali sayang aku tak masuk pun restoran tu.. Kekangan masa sebab kena keluar before 5.30 ptg.. ambil la ko dalam masa sejam nak melawat kawasan atas menara tu.. 

Tinggalkan kesan tapak kasut lagi..
Ni la tiket masuk.. 
 Gambar yang tak berapa nak menjadi..
 'I LOVE U, MY DEAR'.. ni la superwomen kesayangan menara.. 
 Fokus bermain dengan atlet negara luar ni..
 Oh my baby... Why kamu lebih besar daripada unnie??
 HELP!! HELP!!
 Dalam bangunan pun hujan ke cik unnie?
Ni dah tahu nak kata apa lagi....

Ni la pemandangan dari menara Namsan.. 
Nampak kan keseluruhan bandar Seoul.. 

Di menara ini terdapat kedai cenderhati dan sebuah restoran di situ. Terdapat 4 beranda pemerhati (di beranda pemerhati  ke-4, ada sebuah restoran berputar, dan berputar sekali selama 48 minit), dan juga kedai cenderhati dan 2 restoran di atasnya. 

Kiss for You my lovely place, Seoul Town..

Memandangkan masa pun agak singkat, aku pun tercari2 la nak beli apa kat sini.. Memang nak cari FZ sebagai kenangan dah sampai Namsan, tapi macam mahal je FZnya.. aku pun cari2 yang paling murah, dan terjumpa la clip buku yang tipis dan comel.. apa yang penting ada 'Made in Korea' dan "N Seoul Tower"... 


Settle beli, cepat2 ajak kawan aku ni turun sebab kak emi tak naik dalam menara.. Dia tunggu je kat luar menara.. Katanya dah bosan masuk.. Hehehe.. Nak bekerjaran pergi Kimchi Class ni... tu yang berjalan macam lipas kudung dan aku blur, macam mana nak turun ke bawah... pusing2.. masuk lif ada ceramah lagi.. hahaha.. Bukan ceramah tapi tengok atas lif tu ada gambaran cermin berkenaan Namsan Tower.. Ok, lupa dah apa namanya.. Hahaha.. Next destination please!!

1 comment:

J.Syazwana said...

bestnyaaa. saya nak pergi hujung bulan depan. tak sabar!! hehehe

© . | Blogger Template by Enny Law